Thursday, April 16, 2015

Pandangan pertama (part 2)


Setelah membersihkan badannya dengan air wudhuk, namun Aiman terlupa dimanakah dia meletakkan telefon pintar S4 nya itu. Setelah lama mundar mandir dibiliknya sendiri, dia masuk kembali ke bilik airnya itu, lekas terjumpa telefonnya itu di singki bilik air. 
Cepat-cepat Aiman menggapai tangannya untuk mengambil telefon kesayangannya itu. Dia begitu hampa melihat telefonnya itu direndam dalam singki bilik airnya itu. Mukanya pucat setelah melihat S4 , tidak lagi menyala dan tidak lagi memberi apa-apa tindak balas.Hatinya remuk. 


Hampir sahaja dia meninggalkan solat subuh. Afiq, yang baru sahaja bangkit dari tidur, ingin ke bilik air lalu ternampak Aiman, dia menyapa kawannya itu, "Man, engkau dah solat?"

Aiman terdiam tidak membalas sapaan sahabatnya itu. Aiman bertanya sekali lagi," Man, engkau dah solat? Kenapa kau termenung sahaja? Jomlah kita solat berjemaah."

Aiman masih mendiamkan diri, namun pada kali ini, dia mengganguk kepalanya tandanya dia setuju. Usai sahaja Afiq mengambil air wudhuk, dia kejutkan sahabat-sahabat dibiliknya untuk solat subuh.

Setelah semua selesai mengambil air wudhuk lalu mereka melantik Afiq menjadi imam untuk solat subuh itu. Setelah selesai menunaikan kewajipan solat, Aiman menangis. Air matanya mencurahi pipinya itu. Afiq merasa hairan dan binggung melihat tangisan sahabatnya itu.

"Aiman, janganlah menangis. Bertenanglah, cuba engkau bagitahu apa yang jadi?" , soal Afiq. Setelah dipujuk dan ditenangkan oleh Afiq, maka Aiman berhenti menangis. 
"Fiq, Aku punya handphone aku yang dah lama aku guna, dah rosak", Aiman sekali lagi tidak dapat menahan kesedihannya, lalu airmatanya menitis satu persatu.

Afiq tahu, Aiman bukanlah seorang yang kaya, dia seorang yang berjimat cermat. Sudah 
 lama menggunakan telefon pintarnya itu. Telefon pintarnya itu dibeli oleh Aiman sejurus selepas dia mengumpulkan duit hasil dia bekerja separuh masa di stesen minyak hujung minggu. Setelah letih mengumpulkan duit untuk membeli telefon pintarnya itu, akhirnya tercapai. Dia banyak mencari telefon yang sesuai dengan bajet yang telah dikumpulnya. Melihat dan membuat perbandingan dilaman sesawang berkaitan dengan telefon dan gajet seperti www.gsmarena.com ,  tidak lupa menonton di saluran youtube mobile geeks di 
https://www.youtube.com/channel/UCTDiS7u_vh6H44sKvwukXMQ dan pelbagai macam sumber dari internet.


Namun keletihan sahabatnya itu, semuanya berkecai setelah telefon bimbitnya rosak dan musnah dek di masuki air.
Sebagai sahabat rapat, Afiq mempunyai rasa simpati terhadap sahabatnya, lalu di kumpulkan rakan-rakan sekelasnya berkenaan telefon Aiman yang rosak.
Aina, salah seorang kelas Afiq, yang punya rasa cinta yang terpendam pada Aiman, berasa pelik kerana dikumpulkan oleh Afiq beramai-ramai tanpa kehadiran Aiman. Lalu Aina bertanya

"Weh Afiq, kau kumpul kitaorang ni untuk apa hah?", soal Aina dengan nada yang binggung.

"Hah, aku tunggu soalan tu dari korg."jawab Afiq dengan tenang.

"Macam ni, Aiman baru-baru ni handphone dia rosak, jadi aku kesianlah tengok dia. Dia bekerja keras untuk dapatkan telefon pintar tu. Siang malam kerja untuk phone tu. Lagi pun, dia bukannya orang senang. Mak abah dia orang susah. Tambahan pula, ada 8 orang adik beradik dibawah dia. Telefon bimbit di alam universiti ni sudah jadi keperluan, lagi-lagi orang macam Aiman tu. Bermacam-macam program dia terlibat. Apa kata kita kumpul rm 10 untuk Aiman", tambah Afiq.

"Lah yeke fiq. Okay kalau macam tu, bukan rm 10 , aku bagi rm 50," kata Aina.

"Pergh , Aina awat hangpa baik sangat ni, ada hati ke kat si jejaka tu"usik si Awang.

"Awang, kau ni kawan tu tengah susah, takkan nak tengok je kan?", jawab Aina dengan mata yang tajam melihat Awang.

"Ergh, yela-yela, nah Afiq aku bagi rm 10", lalu dihulur Awang rm 10 ke Afiq.

Setelah diberi penjelasan oleh Afiq kepada rakan kelasnya, kutipan derma yang dihulurkan mencapai RM 600. Dia sangat bersyukur dia teringat Hadis yang pernah di dengari sewaktu Kuliah Maghrib di Masjid berdekatan rumahnya yang berbunyi :

Dari Abu Hurairah ra, Nabi SAW, bersabda: “Barang siapa yang melepaskan satu kesusahan seorang mukmin, pasti Allah akan melepaskan darinya satu kesusahan pada hari kiamat. Barang siapa yang menjadikan mudah urusan orang lain, pasti Allah akan memudahkannya di dunia dan di akhirat. Barang siapa yang menutupi aib seorang muslim, pasti Allah akan menutupi aibnya di dunia dan di akhirat. Allah senantiasa menolong hamba Nya selama hamba Nya itu suka menolong saudaranya”. (HR. Muslim)

Setelah mencari handphone yang sesuai dengan bajet yang dikumpul oleh afiq , maka didapati tidak mampu dicapai untuk membeli s4 yang baru untuk sahabat baiknya itu. Namun, spesifikasi yang lebih kurang sama, di dapati dengan jenama tidak kurang hebatnya, ada dijual. Asus zenfone 5, dengan bentuk yang nipis, prosessor yang laju, menjadikan Afiq, tertarik dengan telefon pintar itu, lalu membelinya dengan harga RM 550.

Baki yang disimpannya, untuk membeli kotak hadiah dan kad ucapan. Afiq bermonolog dengan dirinya sendiri.
"Alangkah beruntungnya Aiman, kerana rakan sekelasnya yang baik hati sanggup menolongnya.Sungguh orang yang baik ini, Allah permudahkan urusannya"

--------------------------------------------------

Malam sebelum tidur, hampir sahaja Aiman ingin melelapkan matanya, dengan raut wajahnya yang sedih,di tegur  oleh Afiq,
"Weh, Man lek la dulu. Jangan tidur. Aku ada benda nak cakap ni"
"Ala dah lewat la fiq. Aku takde mood ni", jawab Aiman dengan nada yang sedih.

"Cuba duduk kejap dengan aku kejap, Man. Aku ada benda ni nak bagitahu", pujuk Afiq

"Haih, kau ni macam-macam la fiq. yela yela. Apa dia?", jawab Aiman.


"Nahh, telefon baru untuk kau!", teriak Afiq kepada Aiman.

Aiman terkejut. Dia tidak tahu bagaimana hendak berkata apa. Seolah-olah ditipu.

"Fiq, agak-agak lah nak tipu aku pun. Tahu la aku ni lurus. " sergah Aiman

"Eh taklah Aiman, betul ini semua sumbangan dari rakan sekelas kau, aku hanya kumpulkan je, terima jela pemberian orang ye Man. Syukur pada Allah, kerana Allah menemukan kau dengan rakan sekelas yang baik-baik"kata Afiq

"Ya Allah, aku tak tahu nak cakap apa Afiq. Segala puji bagi Allah yang memiliki segala-segalaNya. aku sangat-sangat bersyukur dapat berkawan dengan korang." lalu dipeluknya Afiq tanda kesyukuran.

Setelah membuka kotak hadiahnya, dia membelek pula telefon pintar yang canggih itu. Perkara pertama yang dibuat oleh Aiman adalah untuk berselfie dengan rakan baiknya Afiq.



-----
Malam setelah seronok mengeksplorasi telefon bimbitnya itu, dia bermonolog dengan dirinya sendiri.
Kata Aiman"Rupanya ada juga kebaikan Allah mentakdirkan telefon rosak. Mungkin Allah ingin aku mengurangkan diri dalam bergantung kepada telefon. Mungkin juga Allah ingin aku sedar, bukanlah hasil aku semata-mata dalam mendapatkan telefon bimbit itu. Mungkin juga Allah ingin aku sedar bahawa rakan-rakan kelas aku adalah rakan-rakan yang patut aku hargai."

Pelbagai kemungkinan yang Aiman nukilkan dalam fikirannya. Namun pada akhirnya, dia sedar bahawa tidaklah Allah mendatangkan suatu ujian tanpa ada hikmah. Dialah memiliki segala-galannya, Lagi Maha Mengetahui.

Pandangan pertamanya telah membutakan hatinya bahawa bukanlah segala-galanya adalah usahanya semata-mata. Usahanya itu perlu dikembalikan kepada Allah dengan bertawakkal setelah berusaha.
Jika seandainya hambaNya telah berusaha, maka keputusan selepas itu adalah milikNya.
yang menjadikan sesuatu baik bukanlah semata-mata kudrat manusia, namun ianya adalah Milik mutlak Allah azza wajalla.


--------------------

Wei, Aiman bangun lah kita dah lewat dah ni"Afiq berusaha mengejutkan Aiman

(bersambung)


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...