Thursday, January 16, 2014

Kalau lah?

Pernah atau tidak korg terasa diri serba serbi tak lengkap?

Pernah atau tidak korg terasa diri korg mcm ni" Kalau lah, aku pilih sekian ,sekian, aku mesti dah lepas ke sana sini,aku dah pergi jauh etc"

Kalau jawapan yea. Yes korang adalah makhluk yg normal , spesis dengan saya. Kehkehkeh

Pernah suatu ketika, aku bermuhasabah kembali zaman-zaman muda dahulu kala.

lalu terbentuklah satu monolog dlm diri ku.

Aku bercakap dgn diriku ini

"Kalau aku rajin dahulu, aku mungkin dah belajar diUitm, ataupun UIA. kalau tak pun aku dah jadi penghafaz quran."

Kenapa lah aku tak berfikir cita-citaku? Kenapa aku tak rajin? "

Selepas itu terdetik semula, dalam fikiranku bahawasanya Allah jualah yg sebaik-sebaik Perancang.

Sebaik mana pun perancangan kita, tidak mungkin kita boleh menandingi takdir tuhan.

Mungkin kalau aku memilih jalan sekian. Mungkin aku tidak melalui jalan dakwah ini.

Mungkin aku masih di zaman jahiliyah aku. Hanya melihat duniawi sebagai satu matlamat yg tiada penghujung.

Kini. dgn pertolonganNya jualah, dipermudahkan segala urusanku.

Persepsi tentang Islam telah berubah 360 darjah. Aku melihatnya sebagai suatu agama yg meliputi segala aspek kehidupan.

Aku ditemukan oleh Allah, dgn para-para ustaz , sahabat-sahabat yg baik lagi soleh, ditambah pula dgn majlis-majlis ilmu, program ilmiah,dakwah,usrah dsb.

Tersentak juga fikiranku. Ada baiknya Allah pilih aku berada disini.

Allah gantikan sesuatu yg lebih dari apa yang aku fikir baik untuk ku.

dalam firmanNya;

 "dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya. (2:216)"
datang pula seorang kawan , yg baru sahaja berjinak-jinak dgn Islam. kawan yg berbangsa cina yg memeluk islam di bumi kuantan.

saudara seislam dan juga kawanku menceritakan tentang takdir Allah kepada aku :

"Hey ,haris you know what?, before this i feel very sad because i moved to Another house leaving my friends there. So i feel very sad, because i left my friends behind. After a few weeks, i met you , haris.

I feel so happy , i have a friend here. I feel grateful that Allah has given me a friend like you. Its like Allah replacing something better for me. "

Me: Ha yeke? Im not better if compared to them, its just that, maybe i have alot of free time. Im not so busy, so we can meet anytime.

Allah loves you my brother. You dont look down on your past. Because your future is not based on your past, you can still change your future, by doing the best today for tommorow.

You'll never know someday maybe you'll be much, much better than me. Maybe perhaps a syeikh maybe."

lalu kita berdua bergelak ketawa suka.

Oh aku akan rindu kawan aku ini. Aku doakan dia agar sentiasa berjaya dan diberi hidayah dalam hidupnya.

Ini lah perjalanan kehidupan seseorang. kata ayahku.

Setiap orang ada perjalanan tersendiri, masing-masing memilih jalan mereka. Tetapi kalau ada tersungkur, pasti boleh bangun, dan tidak mustahil untuk menjadi lebih berjaya."

Belajar bersyukur dengan jalan yg kita berada, dan ambil pengajaran tentang kesilapan yang lepas.

memang benar, pengalaman mungkin menjadi guru terbaik kita.

perbaiki diri, dan muhasabah diri. Mustahil ada yang sempurna. kita semua ada cacat cela.

jangan pernah putus asa dengan Allah.

Bersolatlah, bermunajatlah. Kerana Allah Maha Mendengar, Dia Maha Dekat. Dekatkan diri dengan Allah, insyaAllah akan permudahkan.

Saya mendoakan kebaikan bagi semua yg membaca post saya yg sgt emosi ini hihi. Assalamualaikum.




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...